maandag 4 juli 2016

Terugreis

Maandag 4 juli 2016, onbewolkt / 28 graden (Newark)

Laatste nacht in Amerika...heerlijk uitgeslapen na een drukke dag New York. Groot hotel maar ontbijtruimte enorm klein. Erg druk maar de maagjes waren weer gevuld met oa een kant en klaar broodje 'gezond': biscuit met daar tussen een hamburgertje met omelet en cheddar kaas. Na het ontbijt alles goed ingepakt en gewogen. Alle drie de koffers zitten tegen de 23 kg aan. Auto opgehaald en alles ingeladen. Om de hoek onze asobak voor de laatste keer goedkoop volgegooid met brandstof. Hierna zijn we om 11 uur doorgereden naar de grote outletmall naast het vliegveld (The Mills at Jersey Gardens). Enorm groot! En na een paar uur ook enorm druk. Lange rijen bij sommige winkels. Bij de Victoria Secret staat een enorme rij, deze slaan we over.

In de mall hebben we ieder een lekkere bak frozen yoghurt gegeten.

Bij Tommy Hilfiger nog een paar shirts en zonnebril voor Judith gescoord. Ook hier een half uur in de rij gestaan bij de kassa. Hierna nog naar de Famous Footwear voor Judith haar Nike slippers. Voldaan zijn we richting het vliegveld gereden en hebben onze asobak afgeleverd. De eindafrekening klopte nu wel nadat we een klacht hadden ingediend bij National.

Het was even zoeken waar we koffers konden inleveren en waar we door de veiligheidscheck moesten maar uiteindelijk toch nog snel in de terminal. We hebben even rondgelopen om te kijken waar we lekker konden lunchen. We zagen dat je United airmiles, die je spaart per vlucht, kan gebruiken in de restaurants. We zijn gaan zitten bij een restaurant en via een IPad bestel je je eten en wordt het gebracht. Beide 'gratis' een heerlijke burger gegeten. Hierna nog een geurtje gekocht voor Robert.

Om iets over 7 uur in de avond zijn we vertrokken met United, bijna een uur vertraging. Helaas moeten we het grote vuurwerkspektal missen (4th July). Volgend jaar maar iets later vertrekken zodat we dit niet missen (schijnen ruim 3 miljoen mensen in de stad te zijn s'avonds). Uiteraard zitten er ook op deze vlucht enkele kinderen die niet in toom zijn te houden. Enkele passagiers zijn zelfs elders gaan zitten omdat het desbetreffende kind enorm druk aan het doen was. Helaas ook in de rij naast ons een kind dat om het half uur lekker een potje zit te janken. Slapen zat er niet in met deze vlucht. Wel gelukkig voldoende beenruimte.

Om kwart over 8 zijn we geland op Schiphol en werden we opgewacht door Bert. Alles ingeladen en op naar huis. Thuis aangekomen werden we verwelkomd door onze lieve schatten.  Blij om weer thuis te zijn en ook blij om weer lekker in onze eigen bed de jetlag te overleven.

Hierbij enkele feitjes van onze vakantie:

- 2 landen bezocht (USA en Canada)
- 13 Amerikaanse staten doorgereden
- 2 halve koffers heen en 3 volle koffers terug
- ca. 5.600 km gereden in ca. 85 uur
- 139,21 gallon / 526,17 liter brandstof verbruikt, verbruik van 1:10,5 (totale brandstofkosten 284,54 dollar / 259 Euro = 50 cent per liter!)
- en heel veel herinneringen en creditcards voldoende geplunderd :)

Onze reis voor volgend jaar door de USA staat alweer op onze planning.

Onze hoogtepunt van de vakantie waren de ziplines!

Einde reisblog 2016.

zondag 3 juli 2016

New York

Zondag 3 juli 2016, sluierbewolking / 27 graden (New York)

We hebben wederom heerlijk geslapen. Het ontbijt in het hotel slaan we over want we willen nog 1x goed ontbijten in de stad. Met de trein en metro waren we binnen een uur in het inmiddels voor ons bekende centrum van New York. We zijn gaan ontbijten bij de IHOP. Voor de laatste keer heerlijke pancakes gegeten.

Hierna de metro gepakt richting overzijde Brooklyn Bridge. Vanaf Brooklyn zijn we de brug overgelopen. Een prachtig gezicht op de skyline maar ook aardig druk al op de brug.

Eenmaal aan de overkant aangekomen zijn we weer de metro ingestapt richting Central Park. Voor het park uitgestapt en zijn we eerst even in Trump Tower gegaan voor gratis WiFi om huurfietsen vast te leggen. Scheelt de helft van de prijs als we online boeken.

Om 13:00 uur de fietsen opgehaald en zijn we het park gaan verkennen. Heerlijk om door het park te fietsen en om mensen te kijken.

Inmiddels waren de pancakes al verbrand en hebben we bij een kraampje een tussendoortje gehaald.

Na ruim 2,5 uur fietsen zijn we teruggereden naar de fietsverhuur. Later bleek dat rond 11 uur een toerist op een soort vuurwerkbom had gestapt in het park. Zijn onderbeen was er vanaf geblazen. Wij hebben er niet veel van gemerkt qua afzettingen voor het onderzoek.

Na de fietsen te hebben gedropt zijn we richting het World Trade Center gegaan met de metro. Onderweg een stop gemaakt bij Little Lions. Een klein kattencafe waar we voor 11 dollar pp een uurtje hebben geknuffeld met katten. In dit cafe zitten 9 katten waarvan enkele kittens. Eentje was nog maar 9 weken!  Het was erg leuk maar waren wel opeens veel mensen terwijl overdag het erg rustig bleek te zijn geweest.

Na de knuffelfestijn zijn we richting het World Trade Center gegaan. De 'watervallen' in de twee vijvers, waar de torens hebben gestaan, staan nu wel aan. Toen we in januari er waren stonden deze uit ivm de vrieskou. Maar wat een verschil is het hier qua drukte in de stad. Het krioelt van de mensen. In januari kon je rustig foto's nemen met op sommige plekken zonder (irrante) toeristen op de foto.

Het nieuwe metrostation bij het WTC begint ook steeds maar vorm te krijgen.

Inmiddels was het begin van de avond en zijn we richting Times Square gegaan met de metro. Even na het station van New York zijn we uitgestapt en zijn we gaan eten bij TGI Friday. Bij deze keten zijn we tijdens de vakantie eerder geweest. En ja soms moet je juist niet voor de tweede keer gaan. Friet was koud en eten was sowieso iets minder en ook prijzig. Tov vorig bezoek in Williamsport zijn de gerechten 10 dollar duurder!

Na het eten zijn we richting Times Square gelopen. Druk, druk, druk en enorm druk!! Niet normaal! Je kon over de hoofden lopen. Snel wat foto's gemaakt en wegwezen hier. Op de terugweg naar station kwamen we langs Carlos Bakery. In januari konden we er een kanon afschieten...twijfelde nog of we toen wel een cupcake moesten gaan halen (gelukkig wel gedaan). En nu...enorme rij voor de deur en in de zaak.

Al met al zijn we voor vandaag enorm blij dat wij in januari alle bezienswaardigheden hadden gedaan/gezien. In deze drukte hadden we dit allemaal niet gered qua tijd. De Brooklyn Bridge overlopen was toen te koud en voor nu een perfect wandelingetje. Ook Central Park doorfietsen is super met dit weer. Maar het centrum zelf is te druk in de zomer en zeker met dit lange weekend voor de Amerikanen.

Op de terugweg naar hotel zagen we opeens in de verte vuurwerk. Gedurende 10 minuten werd er prachtig vuurwerk afgestoken...we dachten even dat het al 4 juli was...toch niet de vlucht gemist? :)

zaterdag 2 juli 2016

Laatste dag roadtrippen

Zaterdag 2 juli, licht bewolkt / 26 graden (Newark)

Vannacht als een blok geslapen. Het ontbijt was prima. Om 8 uur zijn we vertrokken. Bij uitchecken aangegeven dat men de kamer 2x heeft afgeboekt van de creditcard. Volgens hotel was dit maar 30 dollar als er schade is en zou worden teruggeboekt. Hadden geen zin in discussie, dus regelen we het wel via Expedia. Vorig jaar ook dit een keer gehad met een hotel en toen had Expedia het netjes opgelost.

We wilde de tolweg vermijden maar na een uur rijden hadden we het wel gezien. Toch maar de snelweg gepakt. Bij ophalen huurauto werd gezegd dat we gewoon alle banen konden kiezen bij de tolpoorten. Maar uiteindelijk is het de vraag of we het nu goed hebben gedaan...licht ging niet op groen namelijk en er zijn geen slagbomen. Je kenteken wordt geregistreerd. We zien wel wat er in rekening wordt gebracht.

Het was de langste rijdag en ook de laatste. Ruim 650 kilometer gereden gedurende ruim 7 uur.

Onderweg oa gestopt bij een groot outletcentrum. En ja het is weekend en ook nog 4th July..ENORM druk!!! Bij sommige winkels rijen mensen die naar binnen willen. Kleding is dan wel goedkoop maar 5 dollar voor een Magnum ijsje!!!

Bij Tommy Hilfliger enkel een rij bij de pashokjes. Het was niet leuk meer om rond te lopen hier. Wat zijn wij blij dat we in Houston en Washington zijn geweest.

We gingen verder naar een Olive Garden. Onze favo restaurant om even lekker Italiaans te eten.

Hierna nog een half uur rijden naar Newark. Onderweg zagen we de skyline van New York opdoemen. Onze laatste bestemming!

Aangekomen bij hotel was ontvangst bij de receptie niet zoals wij gewend waren. Hier heb je je kamerpas en dat is het. Zelf maar vragen tav parkeren. Aan achterzijde is het bewaakt parkeren. Eenmaal aangekomen zei de man dat we achter een Toyota konden parkeren. Nergens een Toyota te bekennen..Judith maar vragen...moesten hem gewoon laten staan met sleutels erin. Bedoeling is dat hij hem parkeert. Schijnbaar is dat heel normaal hier maar als buitenlander weet je dat niet natuurlijk. Naast de receptie was een bruiloftsfeest gaande met Indiaase muziek...klonk bekend want bij de Niagara Falls was er een festival met alleen maar deze teringherrie. Iedereen netjes gekleed in de lobby en kwamen wij aan in onze tokkie outfit met een koelbox :).